Hlavním tématem rubriky “RADY NA ČERVENEC” v časopise MOJE PSYCHOLOGIE byl panický strach.

Na dotaz čtenářky v časopise MOJE PSYCHOLOGIE 7/2019 jsem odpovídal společně s Lucií Kolaříkovou, psycholožkou a koučkou a Lucií Mucalovou, lektorkou. Je vždy užitečné, když na dotaz odpovídá více odborníků. Já jsem se ve svém pohledu na panický strach zaměřil, i když na omezeném prostoru, na praktické rady a širší pohled na tuto poruchu.

Mohla bych prosím požádat o radu, jak si můžu sama pomoct, když mě přepadne panický strach? Už se mi to několikrát stalo a okolnostem, za kterých k tomu došlo, se snažím vyhýbat, ale je mi jasné, že to není řešení. Milada, 44 let

Panický strach je nepříjemný, nikoliv nebezpečný. Nejdůležitější je nebrat tyto pocity jako hrozbu, s panikou nebojovat, to obvykle stav zhorší. Záchvaty jsou časově omezené na 5-30 minut, ve kterých je klíčové přijmout reakce našeho těla. Pomáhá uvolňování, soustředění se na počítání nebo blízký reálný objekt, připomenutí si pozitivního zážitku, zkusit se naštvat apod. Preventivně je vhodné sportovat nebo nacvičovat relaxaci. Doporučuji vyhledat odborníka a probrat nejen situace, ve kterých ke strachu dochází, ale i to, co jim předchází. Dlouhodobým řešením je celkové posílení odolnosti v náročných situacích a porozumění vlastnímu životnímu příběhu, nejenom zvládnutí akutního stavu.

 

Potřebujete odbornou pomoc?