V květnovém vydání časopisu „Blesk zdraví“ jsem se v článku „Návod na lepší náladu“ zamyslel nad tím, co dělat a jak zvládnout špatnou náladu v současné době.

Při schvalování finální podoby článku se v grafickém návrhu stránky objevila zmínka o aromaterapii. Zaťukal jsem si na čelo, že jsem na tuto příjemnou metodu sám v poslední době pozapomněl. A to od firmy tierraverde mám osvěžovač vzduchu rozmarýn a citron. Je skvělý.

Věřím, že i Vy najdete nejen v tomto článku ale v celém časopise, zajímavé tipy a praktické rady, jak si zlepšit psychickou „imunitu“ vůči blbé náladě.

Jak si zlepšit náladu

Při jakékoliv delší krizi míváme náladu jak na houpačce. Důležité je neustrnout v té fázi, kdy vše vidíme černě. Jak na to? Vyzkoušejte rady psychologa.

Nikdo po nás nemůže chtít, abychom vzdor náročné krizi, kterou prožíváme, byli stále dobře naladěni a plní naděje. Podle pražského psychoterapeuta Borise Štepanoviče v době krize každý prochází svou cestou. V případě koronavirové pandemie a jejích následků to bude cesta dlouhá, plná nejistot.

„Když jsme zavření doma, ať už kvůli karanténě, nouzovému stavu, nebo proto, že jsme přišli o práci, bojíme se o svou existenci. Sice nejde bezprostředně o život, přesto mají mnozí tendenci propadat beznaději. Nevyčítejme si to, prostě s novou situací pracujeme, smiřujeme se s ní. Jak přicházejí změny, leckdy nás opět vykolejí a znovu musí přijít fáze zpracování,“ vysvětluje psycholog. „Trochu mne na začátku pandemie děsily rady, které říkaly, že v domácí izolaci je ten správný čas na vyčištění partnerských vztahů či na řešení toho, co dosud nefungovalo. Dávat si tak zásadní úkoly, když čelíme krizi, je opravdu nesmysl.“

Co tedy dělat, aby naše nálada neskončila na bodu mrazu, ale abychom vše zvládli v co možná nejlepším rozpoložení?

  • Vezměte to do svých rukou

Podívejte se na krizovou situaci novýma očima a pokuste se v ní zorientovat. Řekněte si, co můžete ovlivnit a co ne, a soustřeďte se na tu první skupinu. Uvědomte si, že nejste bezmocní, že se událostmi nemusíte jen nechat vláčet. Důkazem je to, že spoustu věcí, byť jsou to maličkosti, máte ve svých rukou. Začněte tím, že si stanovíte denní režim a během něj budete, jako korálky na nit, navlékat jednotlivé události, které budete vytvářet vy sami. Netušíte, co bude zítra, co za týden? Buďte proto plně tady a teď a prožijte svůj den, jak nejlépe umíte.

  • Buďte na sebe vlídní

Jestli vám něco spolehlivě zkazí náladu, tak je to sebekritika. Nebuďte na sebe nároční, ale naopak vlídní. Neříkejte si, že všechno musíte stihnout hned, ve všem musí být jasno, každý úkol je třeba zvládnout na jedničku. Jen super-hrdinové jsou stále nebojácní a užiteční. My ostatní máme každý svou cestu, jak se během krize posunujeme, a ta nás někam vede. Žádný obecný perfektní vzor neexistuje.

  • Začněte ranní rozcvičkou

Nenutíme vás k žádnému fitness. Tato rozcvička je o prostém uvědomění si sebe sama. Po probuzení se protáhněte, prohmatejte si tělo, zjistěte, jak vám fungují prsty, ruce, nohy, oči…Během pěti až deseti minut tak zjistěte, jak se cítíte. Máte hodně energie? Nebo se vám nic nechce? S tím, co osobě zjistíte, pak můžete pracovat.

  • Buďte tvořiví

Připravte si snídani podle vlastní volby, uvařte si kávu nebo čaj, udělejte si palačinky nebo chleba se sýrem. Vědomě se zeptejte, co vám v té chvíli udělá radost? Buďte kreativní nejen v kuchyni. Pokud zrovna nemusíte dělat něco do zaměstnání, tak třeba ukliďte. Přestavte doma nábytek, zkrášlete zahradu, dělejte něco s dětmi, případně zjistěte, zda nějak nemůžete pomoci třeba starým sousedům. Tvořiví lidé vnímají, že něco mění, že něčemu dívají nový tvar, vytvářejí „něco“ z „ničeho“, a to jim zlepšuje náladu.

  • Veďte si deníček

Stačí zaznamenat si jednu či dvě myšlenky denně, ale kdo chce, ať popíše celé stránky. Při zpětném čtení pak zjistíte, že máte sice špatné dny, ale i ty dobré. Někdy je fajn vypsat se i z negativních pocitů, papír „toho hodně snese“, je to vždy lepší než nadávat někomu jinému Co potěšujícího zaznamenat? Třeba když vám někdo dá dobrou zprávu, když o vás někdo projeví zájem, nebo když se vám něco povede.

Jak to vidí Mgr. Boris Štepanovič: Máte nějakou speciální radu pro ženy?

Když už musíte být doma, vzdáleny od běžného života, nezůstávejte celý den v pyžamu či vytahaných teplákách. Dodržujte strukturu dne a chovejte se podobně, jako byste se chovaly běžně. Nenechte se nacpat jenom do role matky, vychovatelky a kuchařky. Oblečte se hezky i doma a klidně se navoňte svým oblíbeným parfémem. I takovými maličkostmi samy sebe oceňujete: jste hodny se ozdobit, být krásné, či vonět. I když jste „jenom doma“. Je to místo, kde žijete s těmi, pro které má smysl o sebe dbát. Vymezte si denně čas, který bude jenom váš, a nebudete muset řídit domácnost.